Loading...
You are here:  Home  >  Forthcoming Conferences  >  Current Article

Music Patronage in Italy from the 15th to the 18th Century

    Print       Email

International Conference organised by

Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lucca

Lucca, Complesso Monumentale di San Micheletto

16-18 November 2019

Download Booklet with Programme and Abstracts

SATURDAY 16 NOVEMBER

9.30-10.00 Welcome and Registration

10.00-10.15 Opening

  • Fulvia Morabito (Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini)

10.15-11.15 Keynote Speaker 1

  • Iain Fenlon (University of Cambridge), «Coelorum Imitatur Concentum»: Collective Patronage in the Academies of Early Modern Venice and the Veneto

Coffee Break

11.45-12.45 Keynote Speaker 2

  • Reinhard Strohm (University of Oxford), Hosting Foreigners – and the History of Italian Music

13.00 Lunch

15.00-16.30 Patronage, Diplomacy and Power Relationships

(Chair: Reinhard Strohm, University of Oxford)

  • Galliano Ciliberti (Conservatorio ‘Nino Rota’ di Monopoli), «Les Goûts réunis». Diplomazia e mecenatismo musicale a Roma nel Seicento: il caso della Francia
  • Daniel Martín Sáez (Universidad Autónoma de Madrid), The Galileo Affair through Opera: Ten ‘Galilean Operas’ between 1614 and 1638
  • Carrie Churnside (Royal Birmingham Conservatoire), When The Composer is also a Count: Patronage and Power Relationships in the Case of Pirro Albergati

Coffee Break

17.00-18.30

  • Thomas Neal (New College School, Oxford), Palestrina and His Patrons: A Case Study of Music Patronage in Sixteenth-Century Rome
  • Adriana De Feo (Universität Wien), Il casato di Hannover a Venezia e le scritture per Apostolo Zeno e Girolamo Frigimelica-Roberti
  • Grantley McDonald (Universität Wien), Musical Life at the Court of Emperor Maximilian ithrough Italian Eyes

SUNDAY 17 NOVEMBER

10.00-11.00 Dedications and Patronage

(Chair: Iain Fenlon, University of Cambridge)

  • Cristina Cassia 
(FHNW-Schola Cantorum Basiliensis), Pietro Bembo and Music Patronage
  • Ennio Stipčević (Croatian Academy of Science and Arts), A Praise to Dedications

Coffee Break

11.30-13.00 The Patronage System and the Social Status of the Musician

  • Manuel Lafarga Marqués – Penélope Sanz González (Alicante Conservatory of Music ‘Oscar Esplà’), Veronese and Diego Ortiz at San Giorgio: Profane Painters and Musicians and Sacred Places
  • Annabelle M. Page (University of Oxford), Patronage «In Absentia»: Marcus Sitticus and the Music of Monteverdi
  • Nadezhda Ignatieva (Moscow State Conservatory), «Che sotto la protettione di cosi gran Prencipe vivranno eterna vita»: il contesto storico della discussione sulla seconda pratica

13.00 Lunch

15.00-16.30 Musical Patrons and Italian Cultural Life

(Chair: Roberto Illiano, Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini)

  • Cesare Corsi (Conservatorio ‘San Pietro a Majella’, Napoli), Villani’ e ‘sirene’. Vita musicale, identità culturale e gruppi sociali a Napoli nella prima metà del Cinquecento
  • Marcello Mazzetti (University of Huddersfield), «I raggi della chiarissima casa Gambaresca»:Peering into Gambara Patronage in the Late Sixteenth-Century Brescia
  • Ana Lombardía (Harvard University’s Villa I Tatti), Women Sponsoring Women: The Queen of Etruria as Patron, Composer, Collector and Promoter of Female Musical Networks

Coffee Break

17.00-18.00

  • Giuseppina Crescenzo 
(Goethe Universität Frankfurt am Main), Tra sacro e profano: mecenatismo musicale e cantata sacra in Accademia a Roma intorno al 1700
  • Maria Birbili (Universität des Saarlandes), Music Patronage and Politics in the Early 19thCentury: Rossini, the ‘Holy Alliance’, and the Use of «autoimprestito» as a Means of Ironic Distance

MONDAY 18 NOVEMBER

10.00-11.00 Manuscript Production and Music Publishing

(Chair: Fulvia Morabito, Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini)

  • Laura Och (Conservatorio ‘Evaristo Felice Dall’Abaco’ di Verona), Musica per la chiesa, musica per la comunità. Una raccolta di messe e mottetti del compositore veronese Bentivoglio Levà, organista a Isola della Scala nel secondo decennio del Seicento
  • Fabrizio Longo (MIUR, Bologna), «Ma che dirò in difesa della Musica da Platone calunniata?» I «Trattenimenti musicali» per violino e basso di Gaetano Maria Schiassi

Coffee Break

 11.30-13.00

(Chair: Fulvia Morabito, Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini)

  • Angela Fiore (Università di Modena e Reggio Emilia), «Sotto l’ale protettrici dell’Aquile Coronate»: copisti stampatori e mecenatismo della corte estense
  • Marina Toffetti (Università di Padova), Music Publishing and Patronage in Milan in the First Thirty Years of the Seventeenth Century
  • Gabriele Taschetti (Università degli Studi di Padova), Il rapporto fra compositore, dedicante e dedicatario e gli aspetti economici della pubblicazione di raccolte musicali nel primo Seicento: il caso delle dediche delle opere di Tomaso Cecchini veronese

13.30 Lunch

wwwwww

The present conference has been made possibile with the friendly support of the

 

0