Loading...
You are here:  Home  >  Forthcoming Conferences  >  Current Article

Italian Film Music, 1950s-1970s: Between Tradition, Innovation, and Internationalisation

    Print       Email
Organized by

Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini, Lucca

16-17 October 2021

VIRTUAL CONFERENCE

Download the Programme

 

Programme Committee:

Emilio Audissino (Linnaeus University)

Roberto Illiano (Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini)

Massimiliano Locanto (Università di Salerno)

Fulvia Morabito (Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini)

Massimiliano Sala (Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini)

Keynote Speaker

Franco Sciannameo (Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA)

 

SATURDAY 16 OCTOBER

10.00-10.15 Opening

  • Fulvia Morabito (Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini)

10.15-11.15 Ennio Morricone

(Chair: Leo Izzo, Independent Researcher, Bologna)

  • Hugh Maloney (University of Nottingham), Film Music as Greek Chorus: Ennio Morricone and «Il ritorno di Ringo»
  • Alessandro Mastropietro (Università di Cataniaì), Dall’«informel» alla ri-mediazione: riconsiderando le musiche di Morricone per «Un uomo a metà» (1966)

 11.30-12.30

  • Antonella Coppi (Freie Universität Bozen) – Stefano Cucci (Conservatorio di Frosinone), Incredibili contrari e sincretismi linguistici nella musica di Ennio Morricone
  • Maria Birbili (Universität des Saarlandes), Sam Fuller’s and Ennio Morricone’s «White Dog»: Auteur Cinema Meets the Civil Rights Movement

15.30-16.30 Keynote Speaker:

  • Franco Sciannameo (Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA), Fellini’s Melophobia: Rota and «Prova d’orchestra»

17.00-18.00 Nino Rota

(Chair: Franco Sciannameo, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA)

  • Rainer Kleinertz (Universität des Saarlandes), A Sicilian Symphony: Nino Rota’s Music to Luchino Visconti’s «Il Gattopardo»
  • Pasquale Giaquinto (Roma), Rosa aurata. Esplorazioni kremmerziane nella musica di Nino Rota per il cinema di Federico Fellini

SUNDAY 17 OCTOBER

 10.00-11.00 Television and Documentary Films

(Chair: Marida Rizzuti, Università di Torino)

  • Anna Scalfaro (Università di Bologna), Musiche per sceneggiati tv di Luciano Chailly
  • Giada Viviani (Università di Genova), Un viaggio audiovisivo lungo il fiume Po alla fine degli anni 50. La collaborazione tra Nino Rota e Mario Soldati agli esordi del reportage televisivo

11.30-12.30 Documentary Films

  • Daniele Peraro (Sapienza Università di Roma), Una «colonna sonora visualizzata» per un mito moderno: «Orfeo 9» di Tito Schipa Jr.
  • Marco Cosci (Università di Cagliari), Come suona il patrimonio culturale italiano? Il caso delle musiche per documentario di Roman Vlad

14.30-16.00 Reception

(Chair: Fulvia Morabito, Centro Studi Opera Omnia Luigi Boccherini)

  • Monika Novaković (Institute of Musicology SASA, Belgrade), Two Composers’ Viewpoints on Aspects and Function of Film Music
  • Emile Wennekes (Utrecht University), Reverberations / Reproductions / Renditions: Ennio Morricone’s Multimedial Influence
  • Marida Rizzuti (Università di Torino), Quando la musica per film va a concerto. La formazione di un repertorio attraverso i concerti dell’Orchestra Rai di Torino 

16.30-19.00 Italian Film Music 1950s-70s

(Chair: Franco Sciannameo, Carnegie Mellon University, Pittsburgh, PA)

  • Francesco Finocchiaro (Conservatorio ‘C. Pollini’ di Padova), Drammaturgia in una nuova chiave: «Il Gattopardo» di Visconti e Rota
  • Anna Igielska (Adam Mickiewicz University in Poznań), Opera Quotations in Feature Films from the 1950s, 60s and 70s: Luchino Visconti and European Cinema Practices
  • Oreste Palmiero (Vicenza), Oltre «Pinocchio»: Fiorenzo Carpi e il cinema
  • Beatrice Birardi (Conservatorio di Matera), Comporre con «spontaneità controllata»: la musica per film secondo Raffaele Gervasio
  • Giacomo Albert (Università di Bologna), Alla ricerca di nuove forme di contrappunto audiovisivo: il suono nel cinema sperimentale italiano tra anni ’50 e ’70, tra decostruzioni, asincronie, rimediazioni e collage
  • New Masterclass

    New Masterclass

You might also like...

The Sound of Empire: Soundscape, Aesthetics and Performance between Ancien régime and Restoration

Read More →
+ +